Open

Processledare

Posted 2 days ago by Marita Ellberg
Hässleholm/ Malmö
Application ends: 2024-11-26
Apply Now

Apply for this job

Job Description

Som processledare för Incident- och Problem management processerna ansvarar du för att processerna löpande utvecklas och förfinas, kommuniceras, följs upp samt efterlevs.

I detta uppdraget arbetar du nära dina kollegor inom Digitalisering och IT, externa leverantörer samt med processägaren. Du kommer även att arbeta för att säkerställa minimal påverkan av IT relaterade incidenter och problem på verksamhetens arbete och ansvara för att information och lösningar finns dokumenterade.

 

Arbetsuppgifter:

 

  • Dokumentera, informera och utbilda kring Incident och Problem processerna.
  • I samarbete  med processägaren vidareutveckla processerna.
  • Etablera arbetssätt för att kontinuerligt förbättra processer, arbetsflöden, instruktioner, kommunikation, roller och ansvar. Både internt och externt ihop med leverantörer.
  • Säkerställa att koordinering, verktyg och samordning av resurser för att lösa kritiska incidenter fungerar 24/7.
  • Säkerställa att kunden och deras leverantörer arbetar enligt överenskomna flöden med incidenter och problem.
  • Ta fram rapporter och analysera trender för incidenter och problem samt säkerställ att åtgärder för det som inte fungerar vidtas.
  • Ha en löpande dialog kring incident och problem-flöden med alla i processen och processägare.
  • Säkerställa rapporter på kritiska incidenter och problem.

 

 

 Hard Skills:

 

  • För området relevant högskoleutbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet.
  • Flerårig och aktuell arbetslivserfarenhet som innefattar att operativt leda och följa upp incidenter och problems samt att anpassa och utveckla processerna.
  • En god kompetens inom ITIL och dess olika processer.
  • Erfarenhet av arbete med incident- och problem i komplexa IT-miljöer och i samarbete med flera externa leverantörer.
  • Baserat på dina kunskaper och erfarenheter ska du kunna förbättra både process och metod över tid.

 

Soft Skills:

 

  • Kommunikativ förmåga och erfarenhet av att framgångsrikt prata med personer med olika nivåer av kompetens och mognad inom området. Du är också van att kommunicera och nätverka med både verksamhet, externa leverantörer och den egna IT verksamheten.
  • Som person är du driven, lyhörd och serviceorienterad. Du är resultatfokuserad och har förmågan att se helheten. Att ständigt förbättra är någonting som du hela tiden eftersträvar.
  • Du förstår vikten av att vara prestigelös i mötet med verksamheten och är bra på att fånga behovsbilden samtidigt som du har integritet i dina konsultationer baserat på din erfarenhet och bedömning.

 

 

Meriterande:

Erfarenhet kring ITIL i en agil miljö.