Open

Lösningsarkitekt ServiceNow

Posted 7 hours ago by Marita Ellberg
Stockholm
Application ends: 2025-03-20
Apply Now

Apply for this job

Job Description

Kunden söker en ServiceNow Lösningsarkitekt som vill vara med och förvalta och utveckla ServiceNow plattform.

I rollen kommer du vara en del av ett ServiceNow team där du förväntas leda och stödja i utvecklingen av plattformen och dess funktionalitet.

Som Lösningsarkitekt kommer du att jobba med att driva förändrings- och förvaltningsaktiviteter inom plattformen. Din roll består av att vara med och förstå verksamhetens krav samt ge lösnings-/designförslag i plattformen enligt ’Best Practices’ från ServiceNow. Du arbetar sedan nära teamet för att säkerställa implementation. Som lösningsarkitekt har du självklart också en del i att säkerställa förvaltningsbarhet, förstå licensmodell samt hur plattformen bör utvecklas över tid för att få ut bästa värde.

Genom etablerade forum samarbetar du med lösnings- och domänarkitekter, och säkerställer att arkitekturprinciper efterlevs.

Rollen innebär att du kommer vara delaktig i analys, design och lösning tillsammans med våra process- och applikationsägare.Du bör ha erfarenhet av SaaS-plattformsarkitektur liksom traditionell IT-infrastruktur. Vi förutsätter att du är strukturerad och van att driva och dokumentera arbete kring konfiguration- och anpassningar.

  • Kravdialog
  • Analys/Design (även tech detail design i samråd med utvecklare)
  • Driver Features
  • Ansvarar för Business Continuity plan
  • Övergripande health av plattformen
  • Roadmap
  • Deltagande i Arkitektforum
  • Stöttar plattformens Förvaltningsområdes ansvarig Krav

 

 

Skills:

 

  • Minst 8 års erfarenhet av  utveckling och förvaltning av ServiceNow plattformen.
  • Du har arbetat minst 2 år som arkitekt.
  • Väl insatt i ServiceNow Best practices
  • Erfarenhet av analys, design och lösningsförslag.
  • Minst 8 års erfarenhet av ServiceNow.
  • Arbetat som Lösningsarkitekt ServiceNow
  • Kompetens gällande ServiceNow best practices
  • Kompetens inom ITSM, CMDB och Discovery
  • Har god kommunikationsförmåga både skriftligen och muntligen
  • API:er

 

Börkrav:

 

  • Det är önskvärt att du har erfarenhet av ITIL Kompetens samt SAFE/agila metoder
  • Kompetens eller tidigare/liknande erfarenhet inom infrastruktur
  • Kompetens inom BCM

 

Soft Skills:

 

  • Du är pedagogisk och kommunikativ
  • Du tar eget ansvar och kan arbeta sjävständigt
  • Du tycker det är roligt att samarbeta med flera olika individer och team och utbildar gärna andra i hur man bäst arbetar i plattformen
  • Serviceinriktad, problemlösare som arbetar bra både självständigt, är ansvarstagande, engagerad och noggrann
  • God förmåga att kommunicera och dokumentera på svenska och engelska.